Ervaringen uit de praktijk
Waarom stellen leraren en andere onderwijsprofessionals vragen aan de Kennisrotonde?
Laat je inspireren door onderstaande verhalen en ontdek hoe ze antwoorden toepassen in het onderwijs.
Deze vraag stellers gingen je voor
Basisonderwijs
-
Ingrid Cloosterman
Welke kenmerken van kenniswerkplaatsen dragen bij aan professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling?
-
Yvonne Tiemens
Wat draagt meer bij aan de ontwikkeling van peuters: een VVE-aanbod van een vast aantal uren per week of een groeiend aantal uren per leeftijdscategorie?
-
Cordula Rooijendijk
Hoe kunnen scholen voorkomen dat kinderen vooroordelen ontwikkelen op basis van huidskleur, etniciteit of religie? -
Pepita Franke
Wat zijn de effecten van traumasensitief lesgeven aan vluchtelingenkinderen op de (taal)ontwikkeling van deze kinderen? -
Femke Bouwer
Presteren kinderen beter door bewegend leren? -
Heidi Baars
Wat is het effect van de verhouding tussen mbo-, hbo- en universitair opgeleide ouders op een school op de resultaten van de eindtoets? -
Bart Boltje
Wat is het effect van geanimeerde prentenboeken en het programma Letters in Beweging op de beginnende geletterdheid en taalontwikkeling van risicoleerlingen in groep 1 en 2? -
Sacha Schrier
Als je het onderwijs rond tijd, geld en meten clustert, behaal je dan betere resultaten? -
Pierre den Hartog
Welke factoren spelen een rol bij de resultaten van de Cito-eindtoets of de centrale eindtoets PO? -
Sander Galjaard
Hoe kom je tot verticaal alignment in het onderwijs?
Voortgezet onderwijs
-
Ieke van Velden
Welke invloed heeft het geven van theorielessen in een buitenlokaal op de leerprestaties en motivatie van vmbo leerlingen? -
Ajolt Elsakkers
Wat zijn de effecten van een aanpassing in het lesaanbod, waarbij er ’s ochtends centrale lessen worden gegeven en ’s middags ondersteuning en verdieping, op de leerprestaties en de motivatie van leerlingen? -
Tanja van Nes
Hoe kan je binnen digitale leermiddelen leerlingen motiveren en hun prestaties verhogen? -
Wibo van Lanen
Maken leerlingen vaker en beter hun huiswerk, als zij dit plannen in een eigen agenda of huiswerkplanner?
Middelbaar beroepsonderwijs
-
Jantje Timmerman
Wat is bekend over het effect van het gebruik van het 4C/ID model op de lesuitvoering van docenten? -
Bart van der Meer
Welke inzichten uit onderzoek zijn beschikbaar over de relaties tussen groepsgrootte, werkbeleving van docenten en effecten bij studenten in het mbo? -
Thea de Ruijter
Wat is het effect van de grootte van een (resultaatverantwoordelijk) onderwijsteam in het mbo op de betrokkenheid van teamleden en de slagvaardigheid van het team? -
Ester Cuijpers
Wat zijn de belangrijkste factoren op basis waarvan een leerling vmbo kiest voor een vervolgopleiding naar het mbo? -
Geert Berghuis
Welke factoren zijn van invloed op de kwaliteit van werkplekleren in het beroepsonderwijs? -
Lieke Hooft van Huysduynen
Draagt interdisciplinair opleiden in het mbo bij aan het vermogen van beroepsbeoefenaars (zzp-ers en werknemers) om in interdisciplinaire teams samen te werken?